همه چیز درباره دنا جوانان و مقایسه آن با دنا پلاس اتوماتیک

همه چیز درباره دنا جوانان و مقایسه آن با دنا پلاس اتوماتیک
ایران‌ خودرو چندی پیش از جدیدترین نسخه دنا با نام "جوانان" رونمایی کرد. این خودرو که در واقع فیس‌ لیفتی از دنا پلاس محسوب می‌شود، با ظاهری بروز شده و امکانات رفاهی بیشتر، به میدان رقابت آمده است.

یکی از مشکلات اساسی خودرو سازی کشور، عدم توانایی تولید، توسعه و طراحی پلتفرم های مدرن خودرو است و آن ها مجبور به اعمال تغییرات جزئی در محصولات قدیمی خود هستند. دنا پلاس نیز از این قاعده مستثنی نیست. این خودرو که ریشه در پژو ۴۰۵ دهه ۸۰ میلادی دارد، با وجود قیمت بالا و کیفیت متوسط، همچنان به ناچار مورد استقبال برخی خریداران قرار می‌ گیرد.

جوانان، تلاشی برای احیای یک نام

ایران‌خودرو با معرفی جوانان، گامی در جهت بروزرسانی این محصول قدیمی برداشته است. این خودرو از نظر ظاهری کمی نسبت به دنا پلاس تغییر کرده و از امکانات رفاهی بیشتری نیز بهره می‌ برد.

طراحی ظاهری

طراحی این خودرو در مقایسه با استانداردهای جهانی، حرف زیادی برای گفتن ندارد، اما در میان خودروهای داخلی هم‌ رده داخلی، می‌توان آن را قابل قبول دانست. تناسبات ظاهری دنا پلاس از برخی زوایا عجیب به نظر می‌ رسد، اما شاید با گذشت زمان به آن عادت کنیم.

با این حال هیچ خبری از طراحی جدید سپر، کاپوت و ... نیست.

تفاوت‌ های ظاهری دنا جوانان و دنا پلاس اتوماتیک

  • چراغ‌ ها: دنا جوانان به چراغ‌های جلو و عقب جدیدی مجهز شده است که ظاهری مدرن‌ تر به آن می‌ بخشند.
  • سپر جلو: در تریم جلو این خودرو از رنگ قرمز استفاده شده است که ظاهری اسپرت‌ تر به آن می‌ دهد.
  • رکاب جانبی: رکاب‌ های جانبی دنا به رنگ نقره‌ای هستند که نمای جانبی خودرو را کمی متفاوت تر می‌ کنند.

طراحی داخلی

باز هم همانند طراحی بیرون خودرو، فضای داخلی دنا جوانان و دنا پلاس اتوماتیک در نگاه اول تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد. اما با کمی دقت، می‌توانید جزئیات ظریفی را پیدا کنید که این دو خودرو را از یکدیگر متمایز می‌ کنند. از جمله این تغییرات هم می توان به 

فرمان دی کات، آینه الکتروکرومیک، ورود و استارت دکمه‌ ای، تودوزی مشکی جدید با طرح چوب، تریم جدید داشبورد و رودری‌ ها، کف‌ پوش با نوار قرمز رنگ و نشان توربو، دسته‌ دنده جدید با گردگیر و دوخت قرمز و ... اشاره کرد.

از لحاظ ایمنی نیز این خودرو حرفی برای گفتن دارد، سیستم های کنترل پایداری، پایش فشار باد لاستیک، ترمز ضد قفل، ترمز های تمام دیسکی، سامانه کمکی ترمز، کنترل کشش، کیسه های هوای چهارگانه، دوربین عقب، سنسور عقب جزو این موارد هستند.

قلبی تپنده، قدرتی نو: پیشرانه دنا جوانان

بدون شک، مهم‌ ترین تفاوت دنا جوانان با دنا پلاس اتوماتیک، پیشرانه قدرتمندتر آن است. با اعمال تغییراتی در قطعات داخلی موتور، از جمله میل‌ لنگ، پیستون، توربو شارژر و ... شاهد ارتقای قابل توجهی در قدرت و گشتاور دنا جوانان هستیم.

نوع موتور ۴ سیلندر ۱.۷ لیتری توربو
کد EF7PTC
قدرت 161 اسب بخار
گشتاور 240 نیوتن متر
حداکثر گشتاور از 1750 دور در دقیقه در دسترس راننده

مزایای پیشرانه دنا جوانان:

  1. شتاب‌گیری ثانویه مناسب: گشتاور بالا در دورهای پایین، شتاب‌گیری سریع و چشم گیری را در دورهای میانی برای دنا جوانان به ارمغان می‌آورد.
  2. مصرف سوخت بهینه‌ : کاهش دور آرام موتور به 650 دور در دقیقه، به معنای مصرف سوخت کمتر و آلایندگی پایین‌ تر است.
  3. استهلاک کمتر: قطعات باکیفیت‌ تر و بهینه‌سازی‌ شده، طول عمر موتور را افزایش می‌دهند.

موتور دنا جوانان.jpg

در بخش گیربکس نیز شاهد ارتقای دیگری در دنا جوانان نسبت به دنا پلاس اتوماتیک هستیم. دنا جوانان از گیربکس اتوماتیک 6 سرعته نسل هفتم بهره می‌برد که در پژو 2008 نیز استفاده می‌ شود.

قیمت دنا جوانان

هنوز قیمت و زمان عرضه دقیق دنا جوانان به بازار مشخص نشده است. اما با توجه به قیمت دنا پلاس اتوماتیک در بازار آزاد که بین 990 میلیون تا 1 میلیارد تومان است، انتظار می‌ رود دنا جوانان قیمتی بالاتر از این داشته باشد.

آیا دنا جوانان با امکانات جدیدش ارزش قیمت بالای 1 میلیارد تومان را دارد؟ 

پاسخ به این سوال را باید به عهده خریداران گذاشت. دنا جوانان بدون شک در مقایسه با دنا پلاس اتوماتیک، از نظر ظاهری، کابین، امکانات رفاهی و پیشرانه ارتقای مناسبی داشته. اما با توجه به قیمت بالای خودروهای داخلی و قدرت خرید محدود بسیاری از مردم، باید دید که آیا دنا جوانان می‌ تواند در بازار موفق عمل کند یا نه.

دنده معکوس، به عنوان مرجعی تخصصی برای تعمیرگاه دنا، در تلاش است تا با ارائه خدمات متنوع، نیازهای شما را به بهترین نحو برآورده کند. یکی از مهم‌ ترین این خدمات، لیست کامل و به‌ روز تعمیرگاه‌ های مجاز و تخصصی دنا در سراسر تهران است.

همه چیز درباره دنا جوانان و مقایسه آن با دنا پلاس اتوماتیک - 2.jpg

دنا جوانان.jpg

بیشتر بخوانید

افزودن دیدگاه جدید