آیا با جلوبندی آسیب دیده می توان رانندگی کرد ؟

آیا با جلوبندی آسیب دیده می توان رانندگی کرد ؟
رانندگی با سیستم تعلیق خراب یا آسیب دیده همانند راه رفتن با پای شکسته است. این راه رفتن احساس عدم تعادل و همچنین بی ثابتی دارد که در خودرو شما می تواند باعث از دست دادن کنترل و یا بدتر، تصادف شدید شود.

سیستم تعلیق خودرو شما از طریق جذب ناهمواری ها و دست انداز های جاده و نگه داشتن هر چه بیشتر چرخ ها روی آن سواری نرم و راحتی را برای شما فراهم می کند. با گذشت زمان و همچنین رانندگی زیاد ممکن است قطعات سیستم تعلیق خودرو شما فرسوده و یا کاملا بشکند. با وجود این اتفاق آیا رانندگی ایمن است ؟ با ما در ادامه مطلب و پاسخ به این سوال همراه باشید.

به طور کلی قطعه های آسیب دیده و یا فرسوده ماشین شما نیاز تعویض دارند با این حال بعضی از این قطعات بسته به میزان فرسودگی و یا شکستی داستان متفاوتی دارند.

آیا می توانم با استرس بار آسیب دیده رانندگی کنم ؟

خیر، این قطعه در صورت آسیب سریعا نیاز به تعویض و یا تعمیر دارد.

آیا می توانم با استرس بار آسیب دیده رانندگی کنم ؟.png

استرس بار با جذب ضربه های ناشی از ناهمواری ها و دست انداز های جاده عمل می کند. استرس بار سیستم تعلیق جلویی خودرو شما عضوی حیاتی برای فرمان پذیری است و رانندگی با استرس بار شکسته سواری بسیار ناخوشآیندی برای سرنشینان فراهم می آورد و باعث آسیب دیدن قطعات دیگر ماشین می شود.

آیا می توان با فنر های آسیب دیده رانندگی کنم ؟

خیر، توصیه نمی شود.

آیا می توان با فنر های آسیب دیده رانندگی کنم ؟.png

یک فنر آسیب دیده و یا باز شده باعث افتادگی و همچنین سر و صدای اضافه می شود و همچنین بر بالانس خودرو نیز تاثیر دارد. با اینکه می توانید به رانندگی ادامه دهید اما سواری ناخوشآیند می شود. اگر فنر ها آسیب دیده باشند، وزن خودرو روی تایر ها است و ضربه های ناشی از دست انداز و نا همواری، مستقیما روی آن ها تاثیر گذاشته و هرگونه ضربه ناگهانی ممکن است باعث ترکیدن آن ها شود.

آیا می توانم با طبق های آسیب دیده رانندگی کنم؟

بله، با این حال باید خیلی مراقب باشید

طبق خودرو قطعه ای فلزی است که در دو سر دارای بوش های محوری است که از یک سو به قطعات متحرک جلوبندی و از سمت دیگر به شاسی خودرو متصل می شود و نقش اتصال شاسی به قطعات سیستم تعلیق را بر عهده دارد. طبق های آسیب دیده روی بالانس خودرو شما تاثیر مستقیم دارد و به مرور زمان باعث سایش بیشتر تایر ها می شود.

آیا می توانم با شفت آسیب دیده رانندگی کنم؟

خیر، باید پس از مشاهده اولین علائم خرابی چک شود.

آیا می توانم با شفت آسیب دیده رانندگی کنم؟.png

درایو شفت که به طور کلی در خودرو های دیفرانسیل عقب یافت می شود وظیفه انتقال گشتاور موتور به چرخ ها را دارد و با توجه به چرخش با سرعت زیاد بسیار دقیق و بالانس است. در صورت بروز مشکل و یا آسیب دیدگی در شفت خودرو، لرزش های شدید و صداهای غیرعادی از زیر خودرو شنیده می شود و سریعا باید آن را بررسی کنید.

آیا می توانم با میل موجگیر آسیب دیده رانندگی کنم؟

بله، البته نه به برای مدت طولانی

قطعه های بسیار کمی در سیستم تعلیق شما وجود دارد که می توانید با خیال راحت مدتی پس از شکستن یا خرابی، آن ها را به حال خود رها کنید و به رانندگی ادامه دهید. میل موجگیر یکی از آنهاست. میله موجگیر شکسته یا آسیب دیده به خودرو امکان می دهد در هنگام پیچیدن بیشتر غلت بزند، اما تا زمانی که هر چهار چرخ روی زمین باقی بمانند، ایمن است. با این حال میل موجگیر آسیب دیده حرکت های ناگهانی را دشوار کرده و باید تا زمانی که این قطعه را تعمیر نکردید به آرامی رانندگی کنید.

آیا می توانم با لاستیک پنجر رانندگی کنم ؟

خیر، باید سریعا از لاستیک زاپاس استفاده کنید.

آیا می توانم با لاستیک پنجر رانندگی کنم ؟.png

تایر به به عنوان بخشی از سیستم تعلیق شما ممکن است توسط سطح جاده آسیب بیند. رانندگی با لاستیک پنچر می‌تواند علاوه بر تخریب رینگ ها، توقف سریع را در مواقع اضطراری دشوار کند. در زمان پنچری خودروی شما به شدت به یک سمت کشیده و یا فرمان پذیری سخت می شود.

آیا می توانم با رینگ آسیب دیده رانندگی کنم؟

خیر، خودرو شما اصلا امکان جابجایی ندارد.

آیا می توانم با رینگ آسیب دیده رانندگی کنم؟.jpeg

با اینکه امکان رانندگی روی رینگ ترک خورده وجود دارد، اما اصلا توصیه نمی شود. این مورد به این دلیل است که یک ترک در هر ثانیه و ناهمواری جاده می تواند به یک شکست کامل تبدیل شده و در نتیجه کنترل خودرو شما از دست برود.

آیا می توانم با کمک فنر آسیب دیده رانندگی کنم؟

بله، اما رانندگی ناخوشآیندی خواهید داشت.

کمک فنر آسیب دیده باعث پرش های بیش از حد خودرو شما در مواجه با دست انداز ها و نا همواری های جاده می شود و به عبارت دیگر اصلا رانندگی راحتی نخواهید داشت. این مورد را هم به خاطر داشته باشید رانندگی با کمک فنر آسیب دیده در سرعت های بالا خطرناک است و باید از هرگونه چرخش ناگهانی در حرکت خودداری کنید.

آیا می توانم با جعبه فرمان آسیب دیده رانندگی کنم؟

خیر، سریعا باید تعمیر شود.

جعبه فرمان آسیب دیده اصلا قابل اعتماد نیست و ممکن است هرلحظه کنترل فرمان پذیری خودرو خود را از دست بدهید.

آیا می توانم بدون هیدرولیک فرمان رانندگی کنم؟

بله، با این حال رانندگی سخت می شود.

هنگامی که سیستم هیدرولیک خودرو شما از کار افتاده باشد، همچنان امکان رانندگی است با این حال و به ویژه در چرخیدن تلاش زیادی باید بکنید و برای رانندگی راحت تر توصیه می شود سریعا آن را تعمیر کنید.

سخن آخر

سیستم تعلیق (شامل جلوبندی و عقب بندی) شما پیچیده است و هر قسمت باید به درستی کار خود را انجام دهد تا سفری راحت و ایمن برای شما و سرنشینان تضمین شود.

هر قطعه شکسته یا آسیب دیده می تواند تأثیر منفی روی رانندگی، فرمان یا ترمز خودرو شما داشته باشد و در نتیجه رانندگی را خطرناک می کند. ما در تیم دنده معکوس لیست کاملی از مراکز تعمیر بنز و تعمیر بی ام و را جمع آوری کردیم و در صورت هرگونه مشکل می توانید به آن ها مراجعه کرده و جلوبندی خودرو خود را تعمیر کنید.

بازنویسی و ترجمه از وبسایت MOOG

بیشتر بخوانید

افزودن دیدگاه جدید